Het glas is nog halfvol! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van M Geerts - WaarBenJij.nu Het glas is nog halfvol! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van M Geerts - WaarBenJij.nu

Het glas is nog halfvol!

Door: Mathijs Geerts

Blijf op de hoogte en volg M

04 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Een positief mens heeft de wereld, ik ga dus niet zeggen dat mijn glas halfleeg is, nee, het is halfvol! Ik ben nu net iets meer dan twee maanden in Suriname en officieel op de helft van mijn reis. Laat ik beginnen met de serieuze, stagegerichte, zaken. Een aantal weken terug heb ik mijn proefles gegeven aan een docente van het IOL (Instituut voor Onderwijs en Leraren, de Surinaamse versie van de HAN). De docente was zeer lovend en op een paar kleine puntjes na was ze zeer tevreden over mijn gegeven les. Normaal gesproken geeft ze proeflessen geen cijfers, maar mijn les zou ze toch zeker wel een 7,5 geven. De les die ik gegeven had ging over de veroveringen door de Arabieren in de middeleeuwen. Met behulp van een grote wereldkaart liet ik leerlingen post-its plakken op landen die door de Arabieren veroverd waren. Vervolgens heb ik de leerlingen een tijdlijn laten maken, omdat het boek ietwat onduidelijk is over de volgorde waarin de besproken gebeurtenissen plaatsvinden. Het hoofdstuk over de Arabische veroveringen kwam namelijk na het hoofdstuk over Europa. Door de tijdlijn te maken, kregen de leerlingen meer inzicht in het feit dat deze twee hoofdstukken elkaar niet opvolgen, maar dat ze tegelijkertijd plaats gevonden hebben. Naast het bezoek door de docente van het IOL, werden wij in diezelfde week ook bezocht door mevrouw Hermans, de Nederlandse begeleidster van de Surinaamse stagiaires. Naast het stagebezoek hadden we ook nog een hapje gegeten met mevrouw Hermans.
De eerste lessen die ik gegeven heb aan mijn leerlingen waren lessen zoals de meeste Surinaamse docenten ze geven, namelijk: de docent legt uit en de leerlingen maken aantekeningen en luisteren. Ik heb gemerkt dat ik op die manier, net als in Nederland, na een kwartier á twintig minuten de aandacht van mijn leerlingen verlies. Dit is begrijpelijk, want leerlingen verliezen gemiddeld na een kwartier hun aandacht. Het is om deze reden dat ik de laatste twee week voor de paasvakantie wat geëxperimenteerd heb met actieve werkvormen. De leerlingen genieten duidelijk van deze verassende manieren van lesgeven en ze doen dan ook enthousiast mee.

Op dit moment ben ik bezig met de derde (en laatste) week van de paasvakantie. Deze week staat voor mij iets meer in het teken van uitrusten en wat aan school werken. De vorige twee weken liepen over van de activiteiten en ik kan nu wel zeggen dat ik al best wat gezien heb van Suriname. In twee weken heb ik samen met mijn reisgenoten drie trips ondernomen. De eerste trip naar het binnenland had als eindbestemming Goddo. Na 3,5 uur in een bus en 4uur op een klein bootje gezeten te hebben kwamen we uit bij een klein dorpje langs de Tawatraval. Ik heb een heerlijk ‘back to basic’-verblijf gehad in Goddo. Douchen in de waterval, het toilet doorspoelen met een emmer, slapen in een hangmat en uit kokosnoten drinken die recht van de boom komen. Na Goddo had ik precies één avond om mijn belangrijkste spullen uit te wassen en mezelf klaar te maken voor de volgende trip: Brownsberg en Ston Eiland. Op Brownsberg heb ik twee watervallen gezien; de Leoval en de Ireneval. Daarnaast heb ik drie wilde aapjes gespot en heeft onze gids ons veel kunnen vertellen over de natuur en de geschiedenis van Suriname. Vandaag is het maandag en ik ben nog geen 24 uur terug uit Domburg, waar we rondgeneusd hebben op een plantage, gecrost hebben op een motor en geslapen hebben bij een kreek in onze hangmatten.

Het leven hier is goed beste dames en heren. Zeker de tripjes brengen mij dicht bij de Surinaamse natuur. Hout sprokkelen voor een kampvuur, leven zonder elektriciteit, jezelf wassen in een kreek en in de buitenlucht slapen in een hangmat. Het is niet voor iedereen weggelegd, maar ik geniet er met volle teugen van. Zoals ik aan het begin van deze blog al schreef, een positief mens ziet het glas halfvol en ik heb heel erg veel zin in de twee maanden die ik nog voor mij heb. Desondanks heb ik wel al een aantal keer teruggedacht aan alles en iedereen in Nederland. Ik zou graag voor een weekendje mezelf naar Nederland willen zappen om weer even iedereen te zien en met papa, mama, Maartje en Lisa aan de keukentafel te zitten en een goede kop koffie te drinken. Maar goed, dat kleine steekje heimwee neem ik maar voor lief, ik ga de laatste twee maanden hier met volle teugen genieten!

Soso Lobi, Mathijs

  • 04 April 2016 - 17:57

    Gijs Startman:

    Ik zie ineens dat ik hier ook een account heb (ik gebruik hem helemaal niet).. weer wat geleerd!

    Klinkt allemaal mooi Mathijs! Suriname is dus een aanrader voor wereldreizigers in opleiding? Ik wens je nog heel veel plezier daar. Hou je hoofd koel en ik zie je graag gezond en wel weer terug in Nederland. Dan drinken we er één en wisselen we allemaal onze avonturen uit!

    De mazzel!

  • 04 April 2016 - 18:16

    Wilma En Walter:

    Leuk Mathijs om je mooie verhalen te lezen.
    Geniet er nog van en veel plezier
    Gr. Walter enWilma

  • 04 April 2016 - 18:26

    Ruud En Helène:

    Hoi Mathijs,
    Wij missen jou ook aan de keukentafel bij een goede bak 'rode' koffie. Maar we zijn over de helft! Veel plezier weer daar in Paramaribo en in de jungle.
    Groetjes,
    Papa, mama en Maartje x x x

  • 05 April 2016 - 15:24

    Francine & Kees:

    Hoi Mathijs,
    Leuk jou verhalen te lezen.
    Geniet van de tijd dat je daar bent.

    Groet van ons.

  • 05 April 2016 - 22:44

    Jac En Wilma:

    Ha, leuk om te horen dat de concentratie hetzelfde is als hier in Nederland. Inderdaad, na 20 minuten ben je ze kwijt en moet je wat anders in gaan zetten. Maar dat komt wel goed bij jou!!
    Succes nog verder met de tweede helft daar in Suriname.

    Groet Jac en Wilma

  • 13 April 2016 - 08:20

    Kees-Jan:

    Hallo Mathijs,
    Ik hoorde van Truus dat je goed aan het werk bent in Parimaribo! Leuk om te horen maar ook altijd weer leuk om je blogs te lezen. Mijn reactie is wat laat: ik was zelf weer even op pad...
    Groetjes,
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

M

Vanaf 2 februari 2016 zal ik voor 4 maanden stage gaan lopen in Paramaribo, Suriname.

Actief sinds 13 Jan. 2016
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 5258

Voorgaande reizen:

02 Februari 2016 - 15 Juni 2016

Stage lopen in Paramaribo

Landen bezocht: