Goedemiddag dames en heren - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van M Geerts - WaarBenJij.nu Goedemiddag dames en heren - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van M Geerts - WaarBenJij.nu

Goedemiddag dames en heren

Door: Mathijs Geerts

Blijf op de hoogte en volg M

09 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

‘Goedemiddag dames en heren’,

De zin waarmee ik mijn leerlingen al drie maanden begroet en waarmee ik nu ook jullie, mijn bloglezers, begroet. Waarom? Omdat ik deze zin hier in Suriname niet zo heel vaak meer ga gebruiken. Deze week is mijn laatste stageweek aangebroken, maar voordat ik losbarst over school schrijf ik eerst het een en ander over mijn leven buiten de schoollokalen.

Op 27 april is Lisa mij op komen zoeken in Suriname en dit betekende een helse achtbaanrit aan trips. Ik heb geprobeerd om Lisa in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk van Suriname te laten zien. Vol fanatisme zijn we, vaak vergezeld door de rest van de groep, erop uit getrokken. De eerste stop was Leonsberg. Vanaf Leonsberg hebben we een boot gepakt naar Braamspunt. Op Braamspunt is een strand en op dit strand zijn schildpadden te zien die hier eieren komen leggen. Na een lekkere barbecue zijn we in de nacht het strand opgegaan en na vijf minuten hadden we al meteen prijs; we zagen een leatherback schildpad. De leatherback is de grootste soort die er bestaat en het was dan ook een heel imponerend beest om te zien. Het spoor dat vanuit de zee het strand oploopt zou mijn vader beschrijven als ‘zo diep als unne tractorband’, dus zo doe ik dat dan ook maar. Het beest moet zich kruipend vanuit de zee het strand opwerken en het laat ook echt een gigantisch groot spoor achter. De schildpadden komen helemaal vanuit Afrika met de zeestroom naar de Caraïben om eieren te leggen. ’s Ochtends hebben we van het goede weer genoten door een strandwandeling te maken. Na een goede nachtrust vertrokken we op zondag naar Berg en Dal om daar van een grote zipline af te dalen door de bossen en over de Suriname rivier. Dit was echt een geweldige ervaring. Op de terugweg zijn we langs het Brokopondo stuwmeer gereden en heb ik mijn eerste kolibrie gespot! Ik moet nog steeds wennen aan het feit dat de Nederlandse konijnen en vlinders ingeruild zijn voor de Surinaamse hagedissen en slangen, zo stond ik dus ook nu weer met open mond te kijken naar het kleine nectar zuigende vogeltje. Op dinsdag zijn we met de groep naar verschillende plantages geweest en hebben we een museum bezocht over de geschiedenis van de kolonie. Daarnaast was er veel informatie te vinden over Suriname in de Tweede Wereldoorlog. Na een dagje rust hebben Lisa en ik het verblijf van Lisa afgesloten met een verblijf op Overbridge. Overbridge is een uurtje landinwaarts van Paramaribo en ligt aan de Suriname rivier. In Overbridge had ik een cabana, een soort bungalow, gehuurd en heb ik mijzelf voor het eerst sinds drie maanden weer met warm water gedoucht, wat een luxe haha. Nadat ik mijn barbecue kunsten had kunnen vertonen aan Lisa zijn we gaan slapen. De volgende dag stond het ontbijt klaar in het restaurant. Vervolgens hebben we de hele dag aan het strand gelegen en heb ik Lisa laten zien hoe je het beste kunt hangmatteren. Mensen die mij wat beter kennen zullen zich nu achter de oren krabben; Mathijs die niets doet in een hangmat? Ja, normaal gesproken komt ‘relaxen’ niet voor in mijn woordenboek, maar ik moet bekennen dat tussen twee palmbomen hangen in een hangmat toch wel echt heel erg fijn is. Op zaterdag heb ik Lisa helaas weer naar Zanderij moeten brengen. Het afscheid viel mij zwaarder dan het afscheid op Schiphol.

Nu Lisa weer weg is, wordt het tijd om mijzelf volop te focussen op schoolzaken. Morgen ga ik meehelpen met een snoeppauze op de stageschool van Romy en Anouk. Ik zal daar ongeveer tachtig porties friet gaan bakken voor de leerlingen, iets waar deze chef-vet niet bang van wordt. Verder moet ik donderdag mijn laatste examenles geven en zal ik volgende week een rondleiding in Paramaribo organiseren voor mijn tweede klassen. Verder moet ik nog een laatste hand leggen aan mijn cultuurvergelijking en eindevaluatie, met andere woorden; genoeg te doen!

De afgelopen week is toch wel het besef gekomen dat ik nog maar een klein maandje hier ben. Dit besef gaat gepaard met een heimwee gevoel naar thuis maar toch zeker ook een soort ‘haast’. Ik moet haast maken met alles wat ik nog wil doen hier in Suriname! Om mij heen merk ik ook dat er al stagiaires aan het vertrekken zijn, alles om mij heen kondigt aan dat mijn avontuur op zijn einde aan het lopen is. Echter, voordat het zover is gaan er nog een aantal hele stoere tripjes aankomen. Zo ga ik met SU4you op springbreak en gaan Lucas en ik twee dagen totaal back to basic de jungle in met een Surinaamse vriend van ons. Ohja, ik zou bijna vergeten dat ik over twee weken mijn maatje Niels op ga zoeken in Curaçao, dat is toch ook wel heel erg chill!
Lieve dames en heren, ik ben bijna thuis, maar voordat ik thuis kom ga ik het maximale halen uit mijn laatste maandje hier.

Mathijs

  • 09 Mei 2016 - 22:16

    Sil Riemens:

    Maat!
    Geniet van je laatste weken in het mooie SU!
    Hopelijk zie ik je in Nederland en gaan we eens op stap.
    Mooi verslag :)

    x Sil

  • 10 Mei 2016 - 00:39

    Mathijs:

    @Sil, gaat goedkomen man!

  • 11 Mei 2016 - 05:20

    Kees-Jan:

    Hallo Mathijs,
    Heb je al bedacht hoe je de laatste les vorm gaat geven? En ben je al begonnen met je eindverslagen? Begin daar niet te laat aan...
    Veel plezier bij de laatste lessen!
    Kees-Jan

  • 12 Mei 2016 - 21:33

    Mathijs Geerts:

    @Keesjan,

    Mijn laatste lessen gingen over Nederland en ik heb ookal gepland wanneer ik mijn eindevaluatie ik ga leveren. Gaat helemaal goed komen.

    Mathijs

  • 16 Mei 2016 - 11:44

    Jantien:

    Time flies... Mooie verhalen Mathijs! Spaar er nog maar een paar de komende maand en dan kom ik je daarna wel weer tegen in de gangen van ons Nijmeegse gebouw om ze met nieuwsgierigheid aan te horen.

    Jantien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

M

Vanaf 2 februari 2016 zal ik voor 4 maanden stage gaan lopen in Paramaribo, Suriname.

Actief sinds 13 Jan. 2016
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 5272

Voorgaande reizen:

02 Februari 2016 - 15 Juni 2016

Stage lopen in Paramaribo

Landen bezocht: